Pai med pølse og gulrot

20160826_122924

Restemat prosjekt. Her har jeg brukt noen grillpølser som var igjen etter en middag, en nesten full boks Snøfrisk, en skalk rødløk og en gulrot. Samt egg som hadde gått en del dager over datoen. Nå holder egg generelt en god del lenger enn den datoen som er satt på pakken, men jeg synes nå det var greit å få brukt dem nå. Diverse melsorter har jeg alltid i huset, så da ble det pai. Pai er en ypperlig måte å få brukt opp diverse rester i kjøleskapet har jeg funnet ut.

Til paibunnen valgte jeg å bruke havre og kikert mel. Jeg har ikke brukt så mye smør, brorparten av det fuktige i deigen er gresk yoghurt. Det gir en grov, relativt mager og næringsrik bunn, hvilket er kjekt for å balansere ut de fete grillpølsene. Jeg har krydret med koriander og rosmarin, hvilket jeg synes ga en frisk og god smak på paien. Oppskriften er ment som inspirasjon, som de fleste av oppskriftene mine. I pai kan du bruke nær sagt hva som helst som fyll og krydder, det er bare fantasien som setter grenser 🙂

Oppskrift:
2 dl havremel
1,5 dl kikertmel
100g gresk yoghurt
50 g mykt smør
1 ts havsalt

Ingrediensene has i en bolle og knas sammen med hendene til deigen er godt blandet/samlet. Sett den gjerne kjølig litt om den er litt for klissete å arbeide med med en gang. Trykk deigen ut i en paiform. Forstek ved 200 grader i ca 10 min midt i ovnen.

Fyll:
15o g grillpølse skjæres i skiver og stekes/brunes i panne
rå rødløk kuttet smått, nok til å ca dekke paibunnen
1 revet rå gulrot

Dette fordeles lagvis utover paien.
Deretter tar du:

4 egg
3-4 ss Snøfrisk naturell
ca 0,5 dl lettmelk
1 toppet ts tørket koriander
2-3 klyper tørket rosmarin-smuldres litt
dæsj salt/svart pepper

Dette piskes godt sammen og helles i formen. Dryss over tørket rosmarin. Stek i ca 30 minutter.

Næringsinnhold pr 100g (hele paien er ca 850g):

Sausage pai
Nutrition Facts
Serving Size 100g
Amount Per Serving
% Daily Value*
Calories
230
11%
Total Fat
15g
24%
Saturated Fat
7g
35%
Trans Fat
0g
Cholesterol
113mg
38%
Sodium
544mg
23%
Total Carbohydrate
14g
5%
Dietary Fiber
2g
9%
Sugars
3g
Protein
9g
17%
Vitamin A
35%
Vitamin C
2%
Calcium
6%
Iron
8%
* Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily values may be higher or lower depending on your calories needs.

 

Legg igjen en kommentar